[1] Celanói Tamás életrajzai Szent Ferencről. Ferences Források 2. Agapé, Szeged, 1993. Balanyi Gy. bevezetője, 8. o.
[2] La Légende de S. François d'Assise dite Legenda trium sociorum, in: Analecta Bollandiana 19. számában (1900), 119- 197. o.
[3] De l'authenticité de la Légende de saint François dite des trois compagnons'', in: Revue historique 75 (1901).
[4] A ferences kérdésről lásd a Perugiai Legenda magyar kiadásának bevezetőjét (Helikon, Bp. 1990., 19-26. o.) és a Celanói életrajzok magyar fordításának bevezetőjét (vö. 1. megj.).
[5] Clasen, Sophronius: Legenda Antiqua S. Francisci, Untersuchungen über die nachbonaventurianischen Franziskusquellen. Leiden, Brill, 1967.
[6] di Fonzo, Lorenzo: L'Anonimo Perugino tra le fonti francescane del sec. XIII. in: Miscellanea Francescana 72 (1972), 117- 483. o.
[7] Desbonnets, Théophile, La Légende des Trois Compagnons, Nouvelles recherches sur la généalogie des biographies primitives de saint François, in: Archivum Franciscanum Historicum 65 (1972), 66-106. old.
[8] Desbonnets, Théophile: Legenda trium Sociorum. Edition critique, in: AFH 67 (1974), 38-144. o.
[9] Sem J. Campbell (I Fiori dei Tre Compagni, Milano, 1966), sem Rosalind Brooke (Scripta Leonis, Rufini et Angeli Sociorum S. Francisci, Oxford, 1970), sem pedig Vergilio Gamboso (Fonti Francescane, Assisi, 1977) nem tudtak ellenállni a kísértésnek: az előbbi kettő a Perugiai Legenda kiadása elé teszi a kísérőlevelet, utóbbi pedig Celanói Második Életrajzának előszavaként hozza.
[10] Lásd a Perugiai Legenda magyar kiadása (Helikon, Bp. 1990) bevezetőjének 24. oldalát.
[11] Manselli, Raoul: Nos qui cum eo fuimus. Contributo alla questione francescana. Roma, 1980., 25-30. o.
[1] curialis
[2] Az ütközet 1202-ben ment végbe Ponte San Giovanninál, Perugiától északra.
[3] A béke 1203. novemberében jött létre.
[4] Ilyen nevű gróf nem szerepel a korabeli dokumentumokban. Bizonyos viszont, hogy a szóban forgó személy Briennei Walter. Az Anonymus Perusinusban comitem gentilem szerepel ott, ahol legendánkban quodam comite Gentili nomine. Bonaventura is így hozza: ''egy nemes gróf szolgálatába állott''.
[5] A korabeli Assisibéli viszonyoknak pontosan megfelelő szituáció.
[6] Erről a többi életrajz közül egyik sem tudósít.
[7] Elgondolkoztató körülmény, hogy Ferenc akkor használja a francia nyelvet, amikor a szegénységről van szó.
[8] Vö. Végr. 1-3: ''míg bűnökben éltem, nagyon keserű volt számomra a leprások látása. És maga az Úr vezérelt közéjük, és én irgalmasságot cselekedtem velük. És amikor eltávoztam tőlük, az, ami előbb keserű volt számomra, átváltozott testem és lelkem édességére.''
[9] Az assisi lepratelep, a San Salvadoredella Pareti, körülbelül félúton volt Assisi és Porciunkula között. A környéket, melyen állott, ma is Ospedallettonak nevezik. A kórházat a III. Sándor pápa uralkodása alatt (1159-1181) keletkezett betegápoló keresztes testvérek (crucigeri) rendje alapította és tartotta fenn.
[10] Erről csak a Három Társ Legendája számol be.
[11] Vö. Végr 19
[12] 1212-ben
[13] Vö. Mt 10,7-13; de visszhangzik benne Mk 6,7-12; Lk 9,1-6 és 10,1-16 is. Az esemény 1209. február 24-én, Szent Mátyás apostol ünnepén történhetett.
[14] Végr 23
[15] Béke és jóság, ma használatos formájában: áldás, békesség.
[16] Bernardo de Quintavalle szintén kereskedő volt, s bár korban alig különbözött tőle, nem tartozott a szent fiatalkori baráti köréhez.
[17] Pietro Cattaneo a San Rufino székesegyház kanonokja volt, egyébként laikus, világi ember, aki tisztán jogi ismereteinek köszönhette kanonoki székét. Később Szent Ferencet helyettesítette a generálisságban. +1221. március 10-én.
[18] Mt 19,21
[19] Mk 6,8
[20] Mt 16,24
[21] Végr 14
[22] In domo sua poenitentiam agere: pontos korabeli megjelölés arra, hogy csatlakozott a bűnbánók mozgalmához.
[23] A másnéven Santa Maria degli Angeli templomot a hagyomány szerint még a negyedik században építették a Szentföldről hazatért zarándokok. A VI. század elején a monte subasiói bencés apátság birtokába ment át. Ma be van építve a hasonnevű fönséges bazilikába.
[24] Majd a pápa ad neki rá felhatalmazást.
[25] Moricus eredetileg keresztes testvér (cruciger) volt. Mikor azonban Szent Ferenc csodálatosan kigyógyította betegségéből, hálából követői közé szegődött.
[26] Későbbi rendi hagyomány szerint a renden kívül, öngyilkossággal fejezte be életét. Bűne az volt, hogy mialatt Ferenc Közel-Keleten időzött, ő a leprásokból egy új rendet akart alapítani, s annak számára új regulát szerezni.
[27] 1Reg 8,6
[28] Vö. Végr 5
[29] A HTL korai keletkezése mellett szóló súlyos érv, hogy a rend újdonságát így kiemeli.
[30] E szakasz forrása, az Anonymus Perusinus így hozza: Adhuc enim religio fratrum non nominabatur Ordo - ''a testvérek szerzetesi családját ekkor még nem nevezték Rendnek'', ami úgy értelmezhető, hogy a testvérek már religio-t alkottak, ez ugyanis Ferenc szándéka volt, de ordo-t még nem, mert még nem volt bullával jóváhagyott regulájuk. A 3Soc felcseréli a két kifejezést, de hasonlót akar kifejezni.
[31] ApCsel 2,4; 4,32
[32] Zsolt 69,9.
[33] János bíboros eredetileg bencés szerzetes, a falakon kívüli Szent Pál apátság apátja. 1193-ban Szent Priscáról nevezett áldozópap-bíboros, 1205-ben pedig sabinai püspök lett. Tekintélyét mutatja, hogy III. Celesztin pápa (1191-1198) egyenesen utódjának akarta kijelölni.
[34] A propositum jelenthet élettervet, a szerzetesi életmód reguláját is.
[35] contractus et consummatus az egyházjogász tollára valló pontos kifejezések
[36] Szójáték: reliquens Urbem -in orbemprofectus est
[37] Rivo Torto kb. húsz percnyire feküdt Portiunculától. Nevét a körülötte kanyargó kis patakról nyerte. A pajta eredetileg a San Salvadore delle Pareti szerzeteseinek birtokában volt, és a szent valószínűleg a közülük való Moricus testvér közbenjárására jutott hozzá.
[38] Ez a rendelkezés 1212 és 1216 közöttl ehetett érvényben. Az időpontokra más rendeknél nem találunk párhuzamot.
[39] Az itt következő leírásban visszhangoznak a Regula szavai.
[40] San Damiano templomának helyreállítása után Ferenc a Szent Péter és a Portiuncula templom kijavításán is dolgozott.
[41] 1214 ápr. és 1215 nov. között valamikor.
[42] Szent Ferenc csak diakónus volt.
[43] 1216. július 16-án halt meg.
[44] Erre azonban csak 1223. november 29-én került sor.
[45] Szent Ferenc valószínűleg 1217 nyarán Firenzében találkozott először Hugolino bíborossal. Callebaut A.: Autour dela rencontre ů Florence de Saint Franois et du Cardinal Hugolin. AFH, 1926. 530. o.
[46] Ferenc 1219-ben ment el a Szentföldre, és 1220 elején tért vissza. Ekkor történhetett a látogatás.
[47] Utalás a közösség válságára, melybe Ferenc távollétében került.
[48] 1227. március 18-án.
[49] 1227-1241
[50] A stigmatizáció ünnepe hagyományosan szeptember 14.
[51] A szentté avatás 1228. július 16-án ment végbe.
[52] 1230. május 25-én. A szentet eredetileg a mai Szent Klára bazilika helyén álló Szent György templomban temették el.